загуба
Камелия Спасова
баба още страда
две години час по час
вместо звънци
биели сирените
мине не мине
и се присеща
колко непрочетена останала
руската и европейска класика
зидали прозорците
на тъмно се криели
бягали с плитки под баретите
към подготвените скривалища
понякога изневиделица й изплуват
смътни латински изрази
dum spiro spero
или luna plena est
от годините преди
бомбардировките
|
в следобедните часове
Камелия Спасова
дебелата леличка от детската
заплашваше да залепи
с лепило устите ни
ако не спим по обед
а приказваме
в креватчетата
аз съм с чайниче
върху пижамата, възглавката
гардеробчето
и всичките ми други
принадлежности
страхувам се наистина
представям си как хелмито
с кафявтото си вещество
ме лепне и запушва, гласът умира
засяда вътре, расте без израз
този тумор от заглъхване
дебелата леличка ще го направи
знам си, не би я спряло нищо
скривах се от нея с момчетата
сваляхме капаците на чайничетата
потичаше водата от чучура
и дълго разсъждавахме
върху илюзорното различието
между половете
твърде убедена че ще се оправи
всичко
само да порасна
|
джкш
Камелия Спасова
едно обло аз понякога се зъби
излиза на повърхността
но бързо губи форма
потича
така че се отварят
течовете ми, мъртвите влечения
и загубени пластове време
люспи от стари плакати, люспи от сгради
прах и мазилка се мътят
как умело мога да се изкормвам
каква стръв по обезумяване
припада синтаксиса
и всяка реч е вече съмнителна
време е време е
да се прибера
където джкш ме чака
|
Мимас
Камелия Спасова
Пъпът на този град
(кръгло площадче с паметник,
обелил своето минало
за да стане звук и синтагма
за срещи)
тя не познава
и мести с поглед центъра
малко встрани
където миризмата
я връща бавно вкъщи
дервишки пумпал стават дните
и около шишът миметично
желанията й се завъртат
примки-мимки, стари снимки
нахлуват късове памет
но ето хоп: от унеса я буди мил арабин
и към горещата шауарма
добавя един фалафел с форма на сърце
съвсем без никакви пари.
|
Древните
Камелия Спасова
Дребните древни
никога не ги е имало,
не са пробождали с меч и копие,
не са обичали, отвличали Елените,
не са обезумявали, обезчестявали,
не са в гняв съдбата клели,
децата им не ги убивали
и никога с музите не си приказвали.
Дребните древни
са напълно измислени
наши съвременници,
които записват безсънно
след последните новини.
|
Приписка
Камелия Спасова
Какво ми даде Омир величавият
в своите гневливи хекзаметри,
бяхме прости хора без образование,
не плащахме на реторите и софистите
и мъкнехме сами дела си по съдилища,
буквално псувахме, без фигури,
в замяна никъде не фигурираме,
следи от тая моя личност
няма открити,
няма открити.
|
Между
Камелия Спасова
Добре прекарахме, Морихий,
не се разстройвай – в крайна сметка
твоята липса стана повод
да си призная, че съм в тебе влюбен,
тя да си признае, че е в тебе влюбена,
така че
имаше толкова да си говорим
за общото помежду ни.
|
Зараза
Камелия Спасова
Върлува тежък грип, Профирий
и знам, че си вкопан в земята
вече девета есен,
но когато ноемврийският задуха
с върха на пръстите си те усещам
как провисваш тяло тътрузиш крак
от стая в стая
и подпяваш с цяло гърло:
кали мера, кали спера.
Аз не помня как да ти отвърна.
Върлува тежък грип, Профирий,
а някои неразумни
твърдят, че идва чумно време
и болни са децата,
прищипани в скоба от бащите си
и болни са им майките –
отрано малките отказали да бъдат кърмени,
без да е Дионис покровител,
отново влизам в малки драми,
а не остана кой да гледа
и припява:
вътре пласт след пласт зараза.
Не се оплаквам,
но ми липсва тази сутрин
твойто кали мера, кали спера
за да спре
моето
пълзящо
сгро-
мо-
лясссссване.
|
проглед
Камелия Спасова
да бяхте ме родили в златен век
не в мрачните кьошета и килери
където похотта ви свари все творите
не възкръсват едноизмерните ви сенки
и в ключалките зениците си включвате
за да следите какво се случва
у съседите, защото в близост, но не тук,
измамна близост,
нещата стават, които тук не стават
и златните дните в Рим, и златни в Атина,
такива ми били разпасани бащите, майките
така не ме научиха да чукам по вратите,
а с очи в ключалките
далече стигам без да пипам
и други са виновни
че не ми отвориха
|
Куфар № 3: снимките на Лупър
Камелия Спасова
В куфара на моята obscura
всички са заключени.
Воайорът и без това не е пасивен наблюдател,
нито е единственият, който наблюдава –
портите на времето се свиват и разтягат
в най-естествения ход от всички входове.
Труп до труп са неговите погледи,
щракват в капана му и най-добрите –
все пак трябва да се фабрикуват спомени.
Някои се усмихват: свян в шепите,
други дават знак, че знаят:
винаги сме голи – с шапките и с обувките,
в негатива скришните ни помисли се проявяват,
тъй че нека знае – знаем –
и да видим хищно как ни гълта с очите.
Нека той ги гледа, аз го гледам.
В упор стрелям,
фотоапаратът мигва,
пренавивам бавно лентата.
|
По списъка
Камелия Спасова
В някои списъци
е поместен между Хусерл и
Иван х. Христов, който не онзи Иван
за когото се сещат понякога пощаджиите в Бдин
а просто някой хаджия, може би спомоществовател
на вестници от средата на деветнадесети век
на този Иван не може да му бъде засвидетелствано
кога е роден
или още по-малко умрял, нито според архивите на БАН,
нито според гигантските паяжини, които светят
нощем, когато черпят от моята кръв и сутрин вените
ми пътни алеи сочат едно бързо пристигане
но загасне ли токът неочаквано и тръгнат ли световните кризи
сриват се паяжините, сриват се данните, свиват се пръстите
и тогава наново избираме
кой жертвата кой паякът
а Христос според списъка е роден няколко години
преди Христа и има година на своята смърт.
|
издания
Камелия Спасова
някои книги се обелват
свличат се обложките
стигнат ли до моите ръце
и вече няма помен
от заглавия и автори
от красивите им облекла
и какво ли е това ми четене
вписване изот повърхността
с молив да изстържа празното
тя е моя аз съм нейна
и залепнала от тая дейност
кой дълбае кой почуква
няма вътре де да влезнеш
страници се дъвчат бавно
а мастилото продрасква по езика
как поглъщам кой поемаш
искаш да сме само твои
буквите да се загнездят
вътре в теб да мътят тишина
за да станe кой да стане
гърлото на гъвка на бобина
взрив снаряд
да гръм да гръм
но не...
всички копия изправени и безучастни
по стелажи по сейфове
по собствени хранилища
моят опит за разправа срещат хладно
твърде хладно.
|
|